0:00 / 0:00

نامه به عبرانیان

فصل هفتم

مَلکیصِدِق ـ نمونه‌ای از مسیح

۱ مَلکیصِدِق، پادشاه شهر سالیم و کاهن خدای متعال بود. مَلکیصِدِق همان کسی بود که وقتی ابراهیم پس از شکست دادن پادشاهان بازگشت، با او روبرو شد و مَلکیصِدِق او را برکت داد ۲ و ابراهیم ده‌یک همه چیزها را به او داد. نام مَلکیصِدِق در مقام اول به معنای پادشاه صادق و دیگر آن پادشاه سالیم یعنی پادشاه صلح و سلامتی است. ۳ دربارۀ پدر، مادر، نسل پس از او و آغاز و پایان زندگی او چیزی نوشته نشده است. او مانند پسر‌خدا برای تمام زمانها کاهن است.

۴ حالا می‌بینیم که مَلکیصِدِق، چه شخص بزرگی بوده‌است که حتی پدر ما ابراهیم، ده‌یک غنایم خود را به او داد. ۵ مطابق شریعت وقتی فرزندان لاوی به مقام کاهنی می‌رسند، از مردم اسرائیل یعنی برادران خود ده‌یک می‌گیرند، هر چند همۀ این برادران از نسل ابراهیم می‌باشند. ۶ اما مَلکیصِدِق با وجود آن که از نسل لاوی نیست اما از ابراهیم ده‌یک گرفته و او را برکت داد. همان ابراهیم که خدا به او وعده‌های زیادی داده بود. ۷ بدون شک برکت‌دهنده از برکت‌گیرنده بزرگتر است. ۸ در این قضیه از یک طرف انسانهای فانی ده‌یک می‌گیرند و از سوی دیگر مَلکیصِدِق که بر زنده بودنش شهادت داده شده است، ده‌یک می‌گیرد. ۹ پس چنین هم می‌توانیم بگوییم، وقتی ابراهیم ده‌یک می‌داد، لاوی نیز که گیرندۀ ده‌یک بود، به وسیلۀ ابراهیم به مَلکیصِدِق ده‌یک داده است. ۱۰ زیرا وقتی‌که مَلکیصِدِق با ابراهیم ملاقات کرد، لاوی هنوز تولد نیافته بود.

۱۱ اگر کاهن بودن لاوی امکان می‌داشت که به کمال برسد، پس چه نیازی بود به کاهن دیگر از رتبۀ مَلکیصِدِق و نه از رتبۀ هارون؟ بر اساس کاهن بودن لاوی، شریعت موسی به مردم اسرائیل داده شد. ۱۲ وقتی‌که مقام کاهن بودن تغییر می‌یابد، ضرورت تغییر در شریعت هم به وجود می‌آید. ۱۳ این چیزها دربارۀ کسی گفته شده است که وابسته به قبیلۀ غیر‌از قبیلۀ لاوی بود و هیچ‌کدام از آنها در قربانگاه خدمت نکرده بود. ۱۴ چون کاملاً روشن است که عیسای‌مسیح از طایفۀ یهودا است. طایفه‌یی که موسی هیچگاه در رابطه به کاهن بودن از آنها صحبت نکرده است.

عیسای‌مسیح کاهن به رتبۀ مَلکیصِدِق است

۱۵ این موضوع وقتی بهتر آشکار می‌شود که کاهن دیگری مانند مَلکیصِدِق ظهور می‌کند. ۱۶ عیسای‌مسیح به وسیلۀ قدرت یک زندگی ابدی به مقام کاهن‌اعظم رسید نه بر اساس احکام شریعت موسی که مطابق با آن شریعت، کاهن باید از نسل لاوی می‌بود. ۱۷ زیرا کلام خدا دربارۀ او چنین شهادت می‌دهد:

«تو تا به ابد کاهن هستی،

کاهن به رتبۀ مَلکیصِدِق.»

۱۸ پس احکام قبلی به‌خاطر بی‌فایده و بی‌اثر بودن‌شان دیگر مورد اجرا قرار نگرفتند، ۱۹ چون شریعت موسی هیچ‌چیز را به کمال نمی‌رسانید اما اکنون امید بهتری را دریافت کرده‌ایم که ما را به حضور خدا می‌برد.

۲۰ زیاده بر این، عیسای‌مسیح با سوگند خدا کاهن گردید. در حالی‌که دیگران بدون سوگند کاهن می‌شدند، ۲۱ اما عیسی از جانب خدا با سوگند کاهن گردید، وقتی به او فرموده شد:

«تو تا به ابد کاهن هستی.»

خداوند این را با سوگند یاد کرده است

و وعدۀ او هرگز تغییر نخواهد کرد.

۲۲ پس عهد و پیمانی که عیسی ضامن آن است، چقدر بهتر است.

۲۳ دیگر این که از آن زمان تا به‌حال کاهنان زیادی آمدند، زیرا مرگ نمی‌گذاشت که آنها خدمت‌شان را ادامه دهند، ۲۴ اما عیسی کاهن دایمی است، زیرا برای همیشه و تا به ابد زنده است. ۲۵ به این سبب عیسای‌مسیح قادر است همه کسانی را که از طریق او به حضور خدا می‌آیند، به شکل کامل و برای همیشه نجات بخشد، زیرا عیسی تا به ابد زنده است و برای آنها شفاعت می‌کند.

۲۶ پس ما به چنین کاهن‌اعظمی نیاز داشتیم. کاهنی که مقدس، بیگناه، بی‌آلایش و جدا از گناهکاران است و در مقام بالاتر از آسمانها قرار گرفت. ۲۷ عیسای‌مسیح نیازی ندارد که مانند دیگر کاهنان‌اعظم، روزانه نخست برای گناهان خود و سپس برای گناهان مردم قربانی تقدیم کند، زیرا او خود را یک بار و برای همیشه به عنوان قربانی تقدیم کرد. ۲۸ مطابق با شریعت موسی، کاهنان‌اعظم از میان انسانهای خاکی انتخاب می‌شد اما خدا پس از شریعت، با اعلام سوگند خود، پسرش را برگزید که برای همیشه کامل شده است.