Copyright © 2015-2024 Afghan Bibles. All rights reserved
۱ شاید کسی بپرسد، آیا خدا قوم برگزیدۀ خود را رد کرده است؟ هرگز نه! خود من از قوم بنی اسرائیل، از نسل ابراهیم و از قبیلۀ بنیامین هستم. ۲ خدا قوم خود را که از ابتدا می شناخت، رد نکرده است. آیا نمی دانید که در نوشته های پیامبران چه آمده است؟ وقتی الیاس پیامبر برای قوم اسرائیل نزد خدا شفاعت می کند و می گوید: ۳ «خداوندا، آنها پیامبران تو را کُشته اند و قربانگاه های تو را ویران ساخته اند و من تنها باقی مانده ام و اینک آنها قصد جان مرا دارند.» ۴ جواب خدا به او چه بود؟ «من هفت هزار مردی را که در پیش بُتِ بعل زانو نزده اند، برای خود نگهداشته ام.» ۵ همین گونه در زمان حاضر نیز عده یی باقی مانده اند که به فیض خدا انتخاب شده اند. ۶ اگر این از فیض خداست، دیگر بسته به اعمال انسانی نیست و اما اگر به اعمال انسان مربوط باشد، دیگر فیض معنایی نخواهد داشت.
۷ این یعنی چه؟ یعنی این که قوم اسرائیل آنچه را که جستجو می کرد، نیافت. برگزیده گان آن را یافتند و دیگران سنگدل گردیدند. ۸ چنان که در نوشته های پیامبران آمده است:
«خدا یک حالت بی حسی به ایشان داد،
یعنی چشمانی که نتوانند ببینند و گوشهایی که نتوانند بشنوند
و تا به امروز این حالت را دارند.»
۹ و داوود پادشاه می گوید:
«دسترخوان آنها برای شان دام گردد
و سنگی شود که باعث لغزش آنها شده،
جزای کارهای شان را ببینند.
۱۰ چشمان آنها کور شود تا نبینند
و کمرهای شان زیر بار همیشه خم گردد.»
۱۱ پس شاید باز هم کسی بپرسد، آیا آنها لغزش خوردند تا برای همیشه بیفتند؟ هرگز نه! بلکه تا در نتیجۀ گناه آنها، نجات به غیر یهودیان برسد و این باعث برانگیختن غیرت قوم اسرائیل گردد. ۱۲ حال اگر گناه آنها موجب برکت جهان شد، و شکست ایشان موجب سعادتمندی ملتها گردید، پس فکر کنید که این برکت چقدر بیشتر خواهد بود، هرگاه تعداد نجات یافته گان یهودی به کمال برسد!
۱۳ اکنون ای غیر یهودیان، روی سخن من با شماست. چون خود من رسولی برای غیر یهودیان هستم، به وظیفۀ خود افتخار می کنم. ۱۴ شاید با این روش بتوانم غیرت قوم خود را تحریک کنم و باعث نجات بعضی از آنها گردم، ۱۵ زیرا اگر رد شدن آنها باعث آشتی جهان با خدا شد، پس قبول شدن آنها چه نتیجه یی جز زنده شدن از مُرده گان خواهد داشت؟
۱۶ اگر اولین زغالۀ خمیر به نام خدا تقدیس شده باشد، بقیۀ آن نیز مقدس است و اگر ریشۀ درخت تقدیس شده باشد، شاخه هایش نیز مقدس می باشند. ۱۷ اما اگر بعضی از شاخه ها بریده شده اند و تو که نهال زیتون وحشی بودی به جای آنها پیوند شدی و اکنون در ریشه و چربی زیتون شریک گردیدی، ۱۸ پس به برتری خود به شاخه های بریده شده فخر نکن. اگر چنین می کنی، به خاطر داشته باش که ریشه بر تو استوار نیست بلکه تو بر ریشه استوار هستی.
۱۹ اما شاید کسی بگوید: «شاخه ها بریده شدند تا من پیوند گردم.» ۲۰ درست است، ولی آنها به علت بی ایمانی بریده شدند و تو به وسیلۀ ایمان در آنجا می مانی، پس مغرور نباش بلکه بترس. ۲۱ زیرا اگر خدا از بریدن شاخه های طبیعی خودداری نکرد، از بریدن تو نیز صرف نظر نخواهد نمود. ۲۲ پس مهربانی و سختگیری خدا را به یاد داشته باش. خدا نسبت به آنهایی که دور افتاده اند سختگیر است اما نسبت به تو مهربان است به شرط این که در مهربانی او بمانی. اگر نه، تو نیز بریده خواهی شد. ۲۳ اگر آنها نیز به بی ایمانی خود ادامه ندهند، دوباره پیوند خواهند شد، زیرا خدا قادر است که آنها را بار دیگر پیوند نماید. ۲۴ زیرا اگر تو که از زیتون وحشی بریده شدی و به طور غیر طبیعی به زیتون اهلی پیوند گردیدی، پس چقدر آسانتر است که این شاخه های طبیعی به درخت خود پیوند شوند.
۲۵ ای ایمانداران! برای این که شما در فکر خود مغرور نشوید، می خواهم این راز را درک کنید که یک سنگدلی مؤقتی بر بخشی از قوم اسرائیل قرار گرفته است و این سنگدلی فقط تا زمانی خواهد بود که تعداد غیر یهودیانی که نجات می یابند، تکمیل گردد. ۲۶ به این ترتیب تمام قوم اسرائیل نجات خواهند یافت. چنان که در نوشته های پیامبران آمده است:
«نجات دهنده از شهر صهیون خواهد آمد،
و بی دینی را از نسل یعقوب برخواهد داشت.
۲۷ این پیمان من با آنها خواهد بود،
هنگامی که گناهان شان را بر طرف سازم.»
۲۸ از لحاظ خبر خوش، قوم اسرائیل دشمن خدا هستند و این به نفع شماست، اما از لحاظ انتخاب خدا، به خاطر اجداد شان هنوز محبوب خدا هستند. ۲۹ زیرا نعمتهای خدا و دعوت او برگشت ناپذیر است. ۳۰ ای غیر یهودیان، همان طور که شما زمانی نسبت به خدا نافرمان بودید، ولی اکنون به سبب نافرمانی یهودیان رحمت یافته اید، ۳۱ اکنون آنها نیز نافرمان شده اند تا در نتیجۀ رحمت خدا بر شما، بر آنها نیز رحم شود. ۳۲ زیرا خدا تمام مردم را گرفتار نافرمانی کرده است تا بر همه رحمت کند.
۳۳ ثروت خدا چقدر بزرگ است و حکمت و معرفت او چقدر عمیق می باشد! هدفهای او غیر قابل درک و راه های او غیر قابل فهمند! ۳۴ زیرا:
«کیست که افکار خداوند را درک نموده،
یا کیست که مشاور او بوده باشد؟»
۳۵ «کیست که چیزی به خدا قرض داده باشد،
تا آن را از او پس بگیرد؟»
۳۶ زیرا همه چیز به وسیلۀ خدا آفریده شد و همه چیز از طریق او و برای اوست. خدا را تا به ابد جلال باد. آمین!