0:00 / 0:00

نامۀ پولُس رسول به رومیان

فصل هفتم

رابطۀ ما با شریعت

۱ ای ایمانداران! شما که از شریعت اطلاع دارید، آیا نمی دانید که شریعت تنها تا زمانی بر انسان حکمرانی می کند که انسان زنده است؟ ۲ چنان که یک زن شوهردار تا زمانی که شوهرش زنده است، مطابق شریعت به او تعلق دارد. اما اگر شوهر او بمیرد، دیگر آن زن از این حکم شریعت نسبت به شوهر خود آزاد است. ۳ چنانچه اگر آن زن تا زمانی که شوهرش زنده است، با مرد دیگری ازدواج کند، زناکار خوانده می شود. اما اگر شوهرش بمیرد، دیگر این حکم شریعت شامل حال او نیست و چنانچه با مرد دیگری ازدواج کند، مرتکب زنا نمی شود. ۴ ای ایمانداران! شما همین گونه با بدن مسیح نسبت به شریعت مُردید و اکنون به مسیح که پس از مرگ زنده شد تعلق دارید تا در نتیجه همۀ ما برای خدا ثمر بیاوریم. ۵ زیرا هنگامی که ما گرفتار طبیعت نفسانی بودیم، اشتیاق به گناه کردن که به وسیلۀ شریعت تحریک شده بود، در وجود ما کار می کرد و سبب مرگ می شد. ۶ اما اکنون از قید شریعت آزاد شده ایم و نسبت به آن چیزی که ما را در برده گی نگه می داشت مُرده ایم. در نتیجه به وسیلۀ روح مقدس به شکل تازه یی خدا را خدمت می کنیم، نه مانند گذشته که به وسیلۀ قوانین نوشته شده او را خدمت می کردیم.

مخالفت طبیعت نفسانی با روح مقدس

۷ پس چه بگوییم؟ آیا شریعت مرتکب گناه است؟ هرگز نه! اگر شریعت نمی بود، من گناه را نمی شناختم. اگر شریعت نگفته بود: «به مال دیگران طمع مکن»، من هرگز نمی دانستم که طمع کردن چیست. ۸ گناه با استفاده از حکم شریعت، هر نوع طمع کاری را در زندگی من به وجود آورد. زیرا گناه بدون شریعت مانند جسد بیجان است. ۹‏-۱۰ من بدون شریعت زنده می بودم اما همین که حکم شریعت آمد، گناه زنده شد و من مُردم. به این وسیله من دریافتم همان حکمی که باید زندگی را به وجود می آورد، مرگ را به بار آورد. ۱۱ چون گناه با استفاده از حکم شریعت مرا فریب داد و کُشت.

۱۲ بنابر این شریعت موسی و تمام احکام آن به خودی خود مقدس، عادلانه و نیکوست. ۱۳ اما آیا یک چیز نیکو موجب مرگ من شد؟ هرگز نه! بلکه گناه این کار را کرد تا ذات واقعی آن آشکار شود. گناه با استفاده از یک چیز نیکو، موجب مرگ من شد و به وسیلۀ این حکمِ شریعت، گناه به اوج خود رسید.

۱۴ ما می دانیم که شریعت از روح خداست اما من نفسانی ام و مانند یک برده به گناه فروخته شده ام. ۱۵ من نمی دانم که چه می کنم زیرا آنچه می خواهم نمی کنم اما از آن چیزی که نفرت دارم، آن را انجام می دهم. ۱۶ وقتی کاری می کنم که نمی خواهم بکنم، این خود نشان می دهد که درستی شریعت را تأیید می کنم. ۱۷ پس دیگر من نیستم که آن عمل را انجام می دهم، بلکه گناهی است که در من ساکن است و این عمل را انجام می دهد. ۱۸ می دانم که در طبیعت نفسانی من هیچ نیکویی نیست، با آن که خواست نیکی کردن را دارم، ولی توان انجام آن را ندارم. ۱۹ چون کار نیکی را که می خواهم، انجام نمی دهم اما کار بدی را که نمی خواهم، انجام می دهم. ۲۰ اگر کاری را که نمی خواهم، انجام می دهم، دیگر انجام دهندۀ آن کار من نیستم بلکه گناه است که در من ساکن است.

۲۱ پس به این قاعدۀ عمومی پی می برم که وقتی می خواهم کاری نیکو انجام دهم، فقط شرارت از من سر می زند. ۲۲ با آن که در باطن خود از شریعت خدا لذت می برم، ۲۳ ولی می بینم قاعدۀ دیگری بر اعضای بدن من حاکم است که با قاعدۀ حاکم بر ذهن من مخالف می باشد و مرا اسیر قاعدۀ گناه می سازد که در اعضای بدن من وجود دارد. ۲۴ من چه آدم بدبختی هستم! این بدن، مرا به سوی مرگ می کشاند. کیست که مرا از دست آن رهایی بخشد؟ ۲۵ خدا را به وسیلۀ سَروَر ما عیسای مسیح شکر می کنم که مرا نجات داده است! خلاصه در حالی که با ذهن خود شریعت خدا را بنده گی می کنم، طبیعت نفسانی من اسیر قانون گناه است.

Related content

A Life That Pleases God With the Help of the Spirit of God

A Life That Pleases God With the Help of the Spirit of God (With You)
We know that according to the Jewish law, we will receive retribution and punishment. The law condemns us to death because no matter how hard we try, we will not be able to exactly and perfectly fulfil all the requirements and expectations of the law. The law says: Love your God with all your soul and with all your strength. But who is able to fully obey this law? Nobody. But if we are in Christ, there is no punishment or condemnation for us! To be in Christ Jesus means to believe in him and to consider him as your Lord and Saviour. It means to surrender the control of your life completely to him.

Radio programme reading v7-25 (27min)

The Place of the Law in Our Lives

The Place of the Law in Our Lives (With You)
Let us remember that, just as the parents or elders of the family teach the children of the family the difference between good and bad, the law also informs us about the moral nature of our actions. Although even without law, we are more or less able to recognize the difference between good and bad, and to know God in a limited way, most of our knowledge about good and evil comes through the teachings of the law. For example, the last commandment of the Ten Commandments of Moses says: “Do not covet.” If this commandment had not been given to us, we would never have known that coveting is a sin. But fulfilling the law does not save a person.

Radio programme about v7 (28min)

Will the Law Save Us?

Will the Law Save Us? (With You)
The Jews believed that obeying the law would save them and make them righteous. But the apostle Paul declares here that “in God’s sight, no person will be justified by obeying the rules of the law”. The reason for this claim is clear: no one can completely obey the law. Only those who observe the whole law in very detail will be considered righteous. But completely obeying God’s law is impossible. The law was given so that everyone, whether Jew or non-Jew, would know that no one could keep it. In this way it would be proven to everyone that all Jews and non-Jews are sinners in the sight of God. The law informs us of our sin and guilt. The law reminds us how high the standards of God are and how far we have fallen short of those standards.

Radio programme about v7 (28min)

The Supremacy of Faith Over the Law

The Supremacy of Faith Over the Law (With You)
"What a miserable person I am!" This is the cry of a man who is aware of his sin and wants to be saved from this sin. The Apostle Paul asks: “Who will deliver me from this body?” And in this case, Paul himself answers: “I thank God.” Why? “Because through our Lord Jesus Christ I will be delivered from the body of this death.” The One who saves us is Jesus Christ. He will save not only Paul but everyone who calls on His name in faith. It is Jesus Christ who will give us the power to triumph over the law of sin in the flesh. It is Christ who will save us from the penalty for our sins, which is death.

Radio programme about v24-25 (29min)

Will the Law Save Us?

Will the Law Save Us? (With You)
The Jews believed that obeying the law would save them and make them righteous. But the apostle Paul declares here that “in God’s sight, no person will be justified by obeying the rules of the law”. The reason for this claim is clear: no one can completely obey the law. Only those who observe the whole law in very detail will be considered righteous. But completely obeying God’s law is impossible. The law was given so that everyone, whether Jew or non-Jew, would know that no one could keep it. In this way it would be proven to everyone that all Jews and non-Jews are sinners in the sight of God. The law informs us of our sin and guilt. The law reminds us how high the standards of God are and how far we have fallen short of those standards.

Radio programme about v24 (28min)

God's Law

God's Law (With You)
The law was a complete foundation of laws and rules that God gave the Prophet Moses to communicate to the people of Israel. The law included specific and binding details that the people of Israel were expected to keep as their part in the covenant of Mount Sinai. It is important to understand why God gave the law to the people of Israel, as well as the relationship between the law and the Abrahamic covenant. We have said that the covenant that God had established with Abraham was unconditional. This covenant was fully based on God's grace. There was nothing Abraham had to do to be chosen by God and to be a part of the covenant with him.

Radio programme mainly about v7-14 (27min)

Jesus programme for human (part two)

Jesus programme for human (part two) (The Story of Man)

Radio programme includes v1-3 (30min)

A few streets away

A few streets away (Potpourri)

Radio programme includes v14-17 (29min)