۰:۰۰ / ۰:۰۰

نامۀ پولُس رسول به رومیان

فصل هفتم

رابطۀ ما با شریعت

۱ ای ایمانداران! شما که از شریعت اطلاع دارید، آیا نمی دانید که شریعت تنها تا زمانی بر انسان حکمرانی می کند که انسان زنده است؟ ۲ چنان که یک زن شوهردار تا زمانی که شوهرش زنده است، مطابق شریعت به او تعلق دارد. اما اگر شوهر او بمیرد، دیگر آن زن از این حکم شریعت نسبت به شوهر خود آزاد است. ۳ چنانچه اگر آن زن تا زمانی که شوهرش زنده است، با مرد دیگری ازدواج کند، زناکار خوانده می شود. اما اگر شوهرش بمیرد، دیگر این حکم شریعت شامل حال او نیست و چنانچه با مرد دیگری ازدواج کند، مرتکب زنا نمی شود. ۴ ای ایمانداران! شما همین گونه با بدن مسیح نسبت به شریعت مُردید و اکنون به مسیح که پس از مرگ زنده شد تعلق دارید تا در نتیجه همۀ ما برای خدا ثمر بیاوریم. ۵ زیرا هنگامی که ما گرفتار طبیعت نفسانی بودیم، اشتیاق به گناه کردن که به وسیلۀ شریعت تحریک شده بود، در وجود ما کار می کرد و سبب مرگ می شد. ۶ اما اکنون از قید شریعت آزاد شده ایم و نسبت به آن چیزی که ما را در برده گی نگه می داشت مُرده ایم. در نتیجه به وسیلۀ روح مقدس به شکل تازه یی خدا را خدمت می کنیم، نه مانند گذشته که به وسیلۀ قوانین نوشته شده او را خدمت می کردیم.

مخالفت طبیعت نفسانی با روح مقدس

۷ پس چه بگوییم؟ آیا شریعت مرتکب گناه است؟ هرگز نه! اگر شریعت نمی بود، من گناه را نمی شناختم. اگر شریعت نگفته بود: «به مال دیگران طمع مکن»، من هرگز نمی دانستم که طمع کردن چیست. ۸ گناه با استفاده از حکم شریعت، هر نوع طمع کاری را در زندگی من به وجود آورد. زیرا گناه بدون شریعت مانند جسد بیجان است. ۹‏-۱۰ من بدون شریعت زنده می بودم اما همین که حکم شریعت آمد، گناه زنده شد و من مُردم. به این وسیله من دریافتم همان حکمی که باید زندگی را به وجود می آورد، مرگ را به بار آورد. ۱۱ چون گناه با استفاده از حکم شریعت مرا فریب داد و کُشت.

۱۲ بنابر این شریعت موسی و تمام احکام آن به خودی خود مقدس، عادلانه و نیکوست. ۱۳ اما آیا یک چیز نیکو موجب مرگ من شد؟ هرگز نه! بلکه گناه این کار را کرد تا ذات واقعی آن آشکار شود. گناه با استفاده از یک چیز نیکو، موجب مرگ من شد و به وسیلۀ این حکمِ شریعت، گناه به اوج خود رسید.

۱۴ ما می دانیم که شریعت از روح خداست اما من نفسانی ام و مانند یک برده به گناه فروخته شده ام. ۱۵ من نمی دانم که چه می کنم زیرا آنچه می خواهم نمی کنم اما از آن چیزی که نفرت دارم، آن را انجام می دهم. ۱۶ وقتی کاری می کنم که نمی خواهم بکنم، این خود نشان می دهد که درستی شریعت را تأیید می کنم. ۱۷ پس دیگر من نیستم که آن عمل را انجام می دهم، بلکه گناهی است که در من ساکن است و این عمل را انجام می دهد. ۱۸ می دانم که در طبیعت نفسانی من هیچ نیکویی نیست، با آن که خواست نیکی کردن را دارم، ولی توان انجام آن را ندارم. ۱۹ چون کار نیکی را که می خواهم، انجام نمی دهم اما کار بدی را که نمی خواهم، انجام می دهم. ۲۰ اگر کاری را که نمی خواهم، انجام می دهم، دیگر انجام دهندۀ آن کار من نیستم بلکه گناه است که در من ساکن است.

۲۱ پس به این قاعدۀ عمومی پی می برم که وقتی می خواهم کاری نیکو انجام دهم، فقط شرارت از من سر می زند. ۲۲ با آن که در باطن خود از شریعت خدا لذت می برم، ۲۳ ولی می بینم قاعدۀ دیگری بر اعضای بدن من حاکم است که با قاعدۀ حاکم بر ذهن من مخالف می باشد و مرا اسیر قاعدۀ گناه می سازد که در اعضای بدن من وجود دارد. ۲۴ من چه آدم بدبختی هستم! این بدن، مرا به سوی مرگ می کشاند. کیست که مرا از دست آن رهایی بخشد؟ ۲۵ خدا را به وسیلۀ سَروَر ما عیسای مسیح شکر می کنم که مرا نجات داده است! خلاصه در حالی که با ذهن خود شریعت خدا را بنده گی می کنم، طبیعت نفسانی من اسیر قانون گناه است.

مطالب مرتبط

زندگی خدا پسندانه به کمک روح خدا

زندگی خدا پسندانه به کمک روح خدا (باشما)
طوریکه می‌‌‌دانیم توسط شریعت یهود، قصاص و مجازات نصیب ما خواهد شد. شریعت ما را به مجازات مرگ محکوم می‌‌‌‌کند، زیرا هر چند که کوشش کنیم، نخواهیم توانست که کلیۀ اعمال و توقعات شریعت را مو به مو و بحد کمال بجا آوریم. شریعت می‌‌‌‌گوید: خدای خود را به تمامی جان و تمامی قوت خود محبت نما. ولی چه کسی قادر است که این حکم را بطور کامل اجرا کند؟ هیچ کس. اگر در مسیح باشیم، هیچ قصاصی برای ما منظور نخواهد شد! در مسیح عیسی بودن، یعنی ایمان آوردن به او، یعنی او را خداوند و نجات دهندۀ خود دانستن، یعنی اینکه کنترل زندگی را بدست مسیح سپردن است.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۷-۲۵ (۲۷ دقیقه)

جایگاه‌ی شریعت در زنده‌گی ما

جایگاه‌ی شریعت در زنده‌گی ما (باشما)
باید خاطر نشان کرد، همانطوری که پدر و مادر یا بزرگ خانواده فرق میان خوب و بد را به فرزندان خانواده تعلیم و آموزش می‌‌‌دهد، شریعت نیز ما را از خوب و بد اعمال ما آگاه می‌‌سازد. هر چند بدون شریعت نیز بشر کم و بیش قادر به تشخیص فرق بین نیکی و بدی و شناخت محدود خدا می‌‌‌باشد، ولی قسمت زیادتر دانش ما پیرامون خیر و شر از طریق تعالیم شریعت بدست می‌‌‌آید. طوری مثال، آخرین فرمان از ده فرمان موسی می‌‌‌گوید: «طمع نکن» را مدنظر بگیریم، اگر این فرمان بما داده نشده بود، هرگز نمی‌دانستیم که طمع کردن، گناه است. ولی انجام دادن شریعت باعث نجات انسان نمیگردد.

برنامه رادیویی درباره آیه ۷ (۲۸ دقیقه)

آیا شریعت ما را نجات می‌دهد؟

آیا شریعت ما را نجات می‌دهد؟ (باشما)
یهودیان به این باور بودند که انجام شریعت باعث نجات و عادل شمرده شدن آنها خواهد گردید. ولی پولس رسول در اینجا اعلام می‌‌‌کند که «هیچ انسانی در نظر خدا با انجام احکام شریعت عادل شمرده نمی شود». دلیل این ادعا روشن است، هیچ کس نمی‌تواند کلیۀ اعمال شریعت را به جا آورد. تنها آن کسانی که تمامی شریعت را مو به مو حفظ نمایند، عادل شمرده خواهند شد، ولی انجام کامل شریعت محال است. شریعت به این منظور داده شده است تا آنکه همه، چه یهود و چه غیر یهود، بدانند که کسی قادر به نگاه داشتن آن نیست، و لذا بر همگان ثابت گردد که همه چه یهود و چه غیر یهودی، در نظر خدا گناهکار می‌‌‌باشند. شریعت ما را از گناه و تقصیر ما آگاه می‌‌‌سازد، شریعت به ما یادآوری می‌‌‌کند که موازین و معیارهای خدا چقدر والا است و ما به چه اندازه از آن موازین و معیارها کوتاه آمده‌ایم.

برنامه رادیویی درباره آیه ۷ (۲۸ دقیقه)

برتری ایمان بر شریعت

برتری ایمان بر شریعت (باشما)
"من چه آدم بدبختی هستم!" این ناله‌ی مردی است که از گناهٔ خود آگاه است، و خواهان نجات از دست گناه است. پولس رسول سوال می‌‌‌کند: "کسیت که مرا از جسم این موت رهایی بخشد؟" و در این حالت خود پولس جواب می‌‌‌دهد: "خدا را شکر می‌‌‌کنم" چرا؟ "چون که بوساطت خداوند ما عیسی مسیح از جسم این مرگ رهایی خواهم یافت." رهایی دهندۀ ما عیسی مسیح است. او نه تنها پولس بلکه هر کس را که با ایمان نام او را بخواند نجات خواهد داد. این عیسی مسیح است که بما قدرت پیروزی بر شریعت گناه در جسم را خواهد بخشید. این مسیح است که ما را از مکافات گناهان ما که همان مرگ باشد، نجات خواهد بخشید.

برنامه رادیویی درباره آیه ۲۴-۲۵ (۲۹ دقیقه)

آیا شریعت ما را نجات می‌دهد؟

آیا شریعت ما را نجات می‌دهد؟ (باشما)
یهودیان به این باور بودند که انجام شریعت باعث نجات و عادل شمرده شدن آنها خواهد گردید. ولی پولس رسول در اینجا اعلام می‌‌‌کند که «هیچ انسانی در نظر خدا با انجام احکام شریعت عادل شمرده نمی شود». دلیل این ادعا روشن است، هیچ کس نمی‌تواند کلیۀ اعمال شریعت را به جا آورد. تنها آن کسانی که تمامی شریعت را مو به مو حفظ نمایند، عادل شمرده خواهند شد، ولی انجام کامل شریعت محال است. شریعت به این منظور داده شده است تا آنکه همه، چه یهود و چه غیر یهود، بدانند که کسی قادر به نگاه داشتن آن نیست، و لذا بر همگان ثابت گردد که همه چه یهود و چه غیر یهودی، در نظر خدا گناهکار می‌‌‌باشند. شریعت ما را از گناه و تقصیر ما آگاه می‌‌‌سازد، شریعت به ما یادآوری می‌‌‌کند که موازین و معیارهای خدا چقدر والا است و ما به چه اندازه از آن موازین و معیارها کوتاه آمده‌ایم.

برنامه رادیویی درباره آیه ۲۴ (۲۸ دقیقه)

شریعت خدا

شریعت خدا (باشما)
شریعت شالودهٔ کامل احکام و مقرراتی بود که خداوند به موسی پیغمبر داد تا به قوم اسرائیل ابلاغ و برساند. شریعت شامل جزئیاتی دقیق و الزام آور بود که انتظار می‌‌‌رفت قوم اسرائیل به سهم خود در عهد کوهٔ سینا آنرا به انجام برساند. درک این مسئله مهم است که چرا خداوند شریعت را به قوم اسرائیل داد و همچنین رابطۀ شریعت با عهد ابراهیمی چه بود. ما گفتیم عهدی که خدا با ابراهیم برقرار ساخت بدون شرط بود؛ این عهد کاملاً بر اساس فیض خدا فراهم شده بود. هیچ شرط الزام آوری وجود نداشت تا ابراهیم با انجام آن توسط خدا برگزیده شود و در عهد با او قرار بگیرد.

برنامه رادیویی بیشتر در مورد آیه ۷-۱۴ (۲۷ دقیقه)

برنامۀ عیسی مسیح (قسمت دوم)

برنامۀ عیسی مسیح (قسمت دوم) (روزنه ای زندگی مسيحی)

برنامه رادیویی شامل آیه ۱-۳ (۳۰ دقیقه)

چند کوچه دورتر. داستان کوتاه

چند کوچه دورتر. داستان کوتاه (از هر گل برگی)

برنامه رادیویی شامل آیه ۱۴-۱۷ (۲۹ دقیقه)