۰:۰۰ / ۰:۰۰

انجیل به گزارش متی

فصل پنجم

موعظۀ سر کوه

۱ وقتی عیسی ازدحام مردم را دید، به بالای کوه رفته و در آنجا نشست و شاگردانش نزد او آمدند ۲ عیسی شروع به سخن گفتن کرد و به آنها چنین تعلیم داد:

خوشبختی واقعی

(همچنان در لوقا ۶: ٢۰ - ٢٣)

۳ «خوشا به حال کسانی که از فقر روحانی خود آگاه اند،

زیرا پادشاهی آسمانی از ایشان است.

۴ خوشا به حال ماتم زده گان،

زیرا ایشان تسلی خواهند یافت.

۵ خوشا به حال فروتنان،

زیرا ایشان وارث زمین خواهند شد.

۶ خوشا به حال کسانی که گرسنه و تشنۀ عدالت هستند،

زیرا ایشان سیر خواهند شد.

۷ خوشا به حال رحم کننده گان،

زیرا ایشان رحمت خواهند یافت.

۸ خوشا به حال پاکدلان،

زیرا ایشان خدا را خواهند دید.

۹ خوشا به حال صلح کننده گان،

زیرا ایشان فرزندان خدا خوانده خواهند شد.

۱۰ خوشا به حال کسانی که به خاطر عدالت، جفا می بینند،

زیرا پادشاهی آسمانی از ایشان است.

۱۱ خوشحال باشید، وقتی که به خاطر من، شما را دشنام دهند، به شما آزار رسانند و تهمت نا حق به شما ببندند. ۱۲ آنگاه خوشحال باشید و بسیار خوشی کنید، زیرا اجر شما در بهشت بزرگ است، چون همین طور به پیامبران گذشته نیز آزار می رسانیدند.

شما نور و نمک دنیا هستید

(همچنان در مرقُس ۹‏: ۵۰ و لوقا ۱۴‏: ٣۴ ‏- ٣۵)

۱۳ شما نمک دنیا هستید، ولی هرگاه نمک مزۀ خود را از دست دهد، چگونه می توان آن را بار دیگر نمکین ساخت؟ پس دیگر به کار نمی آید، دور انداخته شده و پایمال مردم می گردد.

۱۴ شما نور جهان هستید. شهری را که بالای کوهی ساخته شود، نمی توان پنهان کرد. ۱۵ هیچ کس چراغ را روشن نمی کند تا آن را زیر تشت بگذارد بلکه آن را بالای چراغدان می گذارد تا به همه کسانی که در خانه اند، روشنی دهد. ۱۶ پس بگذارید نور شما در برابر مردم بدرخشد تا کارهای نیک شما را ببینند و پدر آسمانی شما را ستایش نمایند.

عیسی شریعت را تکمیل کرد

۱۷ فکر نکنید که من آمده ام تا تورات و نوشته های پیامبران را منسوخ کنم. من نیامده ام تا آنها را منسوخ کنم بلکه آمده ام تا آنها را تکمیل کنم. ۱۸ به یقین به شما می گویم تا آسمان و زمین بر جای هستند، یک حرف و نقطه یی از تورات از بین نخواهد رفت تا آن که همۀ آن تکمیل گردد. ۱۹ پس هرگاه کسی حتی کوچکترین حکم شریعت را زیر پای کند و دیگران را چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمانی خوردترین شمرده خواهد شد. اما اگر کسی شریعت را اجرا کند و به دیگران نیز چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمانی، بزرگ خوانده خواهد شد. ۲۰ من برای تان می گویم که اگر عدالت تان از عدالت علمای شریعت و فریسیان بیشتر نباشد، به پادشاهی آسمانی داخل نخواهید شد.

نتیجه ای خشم و قهر

۲۱ شنیده اید که در قدیم به مردم گفته شده است: «قتل نکن و هر کس مرتکب قتل شود، محاکمه خواهد شد.» ۲۲ اما من به شما می گویم: هر کس نسبت به برادر خود قهر شود، سزاوار محاکمه است و هر کسی برادر خود را جاهل بخواند، به محکمه بُرده خواهد شد و اگر کسی برادر خود را احمق بخواند، مستحق آتش دوزخ خواهد بود. ۲۳ پس اگر هدیۀ خود را به قربانگاه ببری و در آنجا به خاطر بیاوری که برادرت از تو قهر است، ۲۴ هدیۀ خود را پیش قربانگاه بگذار و اول برو با برادر خود آشتی کن و پس از آن برگرد و هدیۀ خویش را تقدیم کن.

۲۵ با مدعی خود وقتی که هنوز در راه محکمه هستی صلح نما، مبادا آن مدعی تو را به دست قاضی بسپارد و قاضی تو را به دست نگهبان بدهد و زندانی شوی. ۲۶ به راستی بدان که تا آخرین پولت را ندهی از زندان بیرون نخواهی آمد.

تعلیم عیسای مسیح بر ضد شهوت و زنا

۲۷ شنیده اید که گفته شده است: «زنا نکن.» ۲۸ اما من به شما می گویم: هرگاه کسی از روی شهوت به زنی ببیند، در دل خود با او زنا کرده است. ۲۹ پس اگر چشم راست تو باعث گمراهی تو می شود، آن را بکش و دور بینداز، زیرا بهتر است عضوی از بدن خود را از دست بدهی تا این که با تمام بدن به دوزخ انداخته شوی. ۳۰ اگر دست راستت تو را گمراه می سازد، آن را بریده و دور بینداز، زیرا بهتر است عضوی از بدن خود را از دست بدهی تا این که با تمام بدن به دوزخ بیفتی.

تعلیم عیسای مسیح در مورد طلاق

(همچنان در متی ۱۹: ۹ و مرقُس ۱۰‏: ۱۱ - ۱٢ و لوقا ۱۶: ۱۸)

۳۱ همچنان گفته شده است: «هر مردی که زن خود را طلاق می دهد، باید طلاقنامه یی به او بدهد.» ۳۲ اما من به شما می گویم: هر کسی که زن خود را جز به علت زنا طلاق دهد، او را به زناکاری می کشاند و هر کس با چنین زنی ازدواج نماید، زنا می کند.

تعلیم عیسی در مورد سوگند خوردن

۳۳ همچنان شنیده اید که از قدیم به مردم گفته شده است: «سوگند دروغ نخور و به هر سوگندی که به نام خداوند خورده ای عمل نما.» ۳۴ اما من می گویم: به هیچ وجه سوگند یاد نکن، نه به آسمان زیرا که تخت خداست، ۳۵ نه به زمین زیرا که پای انداز اوست، نه به اورشلیم چون که شهر آن پادشاه بزرگ است ۳۶ و نه به سر خود به خاطری که قادر نیستی مویی از آن را سیاه یا سفید کنی. ۳۷ پس سخن شما فقط بلی یا نخیر باشد. اگر بیشتر از آن بگویید از جانب شیطان است.

تعلیم عیسی در مورد انتقام

(همچنان در لوقا ۶: ٢۹ - ٣۰)

۳۸ شنیده اید که گفته شده است: «چشم در بدل چشم و دندان در بدل دندان.» ۳۹ اما من به شما می گویم: از کسی که به تو بدی می کند، انتقام نگیر. اگر کسی بر روی راست تو سیلی می زند، روی دیگرت را هم به طرف او بگردان. ۴۰ هرگاه کسی تو را به خاطر گرفتن پیراهنت به محکمه بکشد، کرتی خود را هم به او ببخش. ۴۱ هرگاه شخصی تو را به رفتن یک کیلومتر راه مجبور کند، دو کیلومتر با او برو. ۴۲ کسی که از تو چیزی می خواهد، ببخش و از کسی که قرض می خواهد، روی نگردان.

با دشمنان تان مهربانی کنید

(همچنان در لوقا ۶: ٢۷ - ٢۸ و ۶: ٣٢ - ٣۶)

۴۳ شنیده اید که گفته شده است: «همسایۀ خود را دوست بدار و از دشمنت نفرت داشته باش.» ۴۴ اما من به شما می گویم: دشمنان تان را دوست داشته باشید و برای کسانی که به شما جفا می رسانند، دعا کنید ۴۵ تا فرزندان پدر آسمانی خود باشید، زیرا او آفتاب خود را بر بدکاران و درستکاران یکسان می تاباند و باران خود را بر پرهیزگاران و بدکاران می باراند. ۴۶ اگر فقط کسانی را دوست داشته باشید که شما را دوست دارند، چه اجری دارید؟ مگر جزیه گیران این کار را نمی کنند؟ ۴۷ اگر فقط به دوستان خود سلام بدهید چه کار فوق العاده یی کرده اید؟ مگر جزیه گیران این کار را نمی کنند؟ ۴۸ پس شما کامل باشید، همان طور که پدر آسمانی شما کامل است.

مطالب مرتبط

سرنوشت خوبان و شروران

سرنوشت خوبان و شروران (آرامش و شادی در مسیح)
مزمور سی و هفتم یک شعر حکمت آموز است که مخاطبش انسان است؛ نه خدا. زیادتر آن نزدیکی به مَثَل‌های کتاب امثال سلیمان شباهت دارند. دورنمایی به این پرسش دیرینه می‌پردازد که (چرا شریران خوشبخت هستند؛ اما نیکان؛ خداشناسان در زندگی شان با رنج و سختی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ داوود این پرسش را با ظرافت و ترتیب خاصی پاسخ می‌دهد.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۵ (۳۰ دقیقه)

چرا در رادیو از تورات، زبور، و انجیل صحبت می‌‌کنید؟

چرا در رادیو از تورات، زبور، و انجیل صحبت می‌‌کنید؟ (باشما)
کلام خداوند بر حق است و مثل گنج است. تمام کسانیکه به خدا ایمان و باور دارند باید که کلام او را بخوانند تا در تاریکی سرگردان نشوند. کلام او ابدی است. با خواندن کلام دانایی و فهم را دریافت می‌کنیم تا از راه راست منحرف نشویم.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۶-۷ (۲۸ دقیقه)

جوانان چگونه می‌توانند شاد زندگی کنند؟

جوانان چگونه می‌توانند شاد زندگی کنند؟ (جوانان)
خوشی،شادمانی و شادی برای انسان، یک امر ضروری است. در سایه شادی و نشاط، زندگی معنی و مفهوم خاصی پیدا می‌‌‌‌کند و دل‌ها به هم نزدیک، و ترس و بدگمانی و ناکامی و نگرانی بی اثر می‌‌‌‌گردد. خوشی و شادی نه تنها بر روح و روان انسان تأثیر می‌‌‌‌گذارد، بلکه جسم او را نیز تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌دهد. خوشی و شادمانی، نقش مهمی در سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها دارد، زیرا خنده که حاکی از نشاط و شادی است، نوعی آنتیبیوتیک طبیعی می‌‌‌باشد که جسم را در مقابل بیماری‌ها قوی ساخته و اثر دردها را تخفیف می‌‌‌دهد. باید گفت که شاد و شادمان بودن خود هنر است؛ بر هر کداماست که این هنر را یاد بگیرییم تا از نمک زنده‌گی لذت ببریم.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۱۱-۱۲ (۳۰ دقیقه)

شفای جزامی

شفای جزامی (لوقا برای همه)
او سال‌ها به مرض ساری شدید جزام مبتلا بود و سال‌ها دور از مردم زندگی می‌کرد. به خاطر ابن مریضی ساری در طول سال‌ها او را هیچ کس حتا او را لمس هم نکرده بود. شخصی از آن جا عبور کرد نه تنها او را لمس کرد بلکه او را فوراً شفا نیز بخشید. این شخص کی بود که لمس او شفا می‌بخشید؟

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۱۲-۱۶ (۳۰ دقیقه)

روزه 1402

روزه 1402 (جوانان)
روزه در مسیحیت در زمان و تحت قوانین مذهبی خاصی صورت نمی‌گیرد. پیروان عیسی مسیح، در هر زمان، با هدایت روح خدا، بطور انفرادی یا گروهی، برای یک روز یا روزهای متعدد، و یا حتی برای چند ساعت، روزه بگیرند. هدف اصلی روزه مسیحی این است که با فروتنی به خدا تقرب جوئیم و هدایت‌های او را بطلبیم و اوقاتی را در دعا در حضور او بسر ببریم. روزه مسیحی کمک می‌‌‌کند که یاد بگیریم از خودخواهی انسانی دوری نموده و خودگذری داشته باشیم، و بیشتر قدر و ارزش فداکاری عظیم و کفاره بی نظیر عیسی مسیح را درک کنیم.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۱۶-۱۸ (۲۹ دقیقه)

شل بستر خود را برداشته راه ر فت

شل بستر خود را برداشته راه ر فت (لوقا برای همه)
شل را به روی چارپایی برای شفا یافتن نزد طبیبی آوردند. طبیب در یک اطاق در بین مریضان محاصره شده بود. رساندن شل بر روی چارپایی از راه در نزد طبیب غیر ممکن بود. آنها اطمینان کامل داشتند اگر شل را نزد طبیب برسانند او را حتماً شفا می‌بخشد. آنها با یک کار عجیب شل را نزد طبیب رساندند. آیا تلاش شان نتیجه داد و ایمان و اطمینان شان به طبیب درست ثابت شد؟

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۱۷-۲۶ (۳۰ دقیقه)

به انسان توکل نکن

به انسان توکل نکن (باشما)
انسان آگاه و عاقل به خدا توکل و اتکا می‌‌‌‌‌کند. زیرا خدا خالق و آفریننده‌ای ماست. روی برگرداندن از خدا و توکل نمودن به انسان، اساس گناه است. انسان فانی است، بقا ندارد. همانطور که از خاک سرشته شد، دوباره به خاک بر می‌‌‌‌گردد. انسان ناتوان و ضعیف است و قادر به نجات خود نیست. انسان راه حل مشکلات زندگی را نمی‌داند؛ فقط خداوند پاسخگوی نیاز انسان است. وقتی ما توکل خود را بر او قرار می‌‌‌‌‌دهیم، احساس آرامش و اطمینان می‌‌‌‌کنیم. کسی که به خدا توکل و باور دارد، مثل درختی خواهد بود که در کنار دریا روییده است.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۳۸-۳۹ (۲۸ دقیقه)

در حقیقت دشمن من کیست؟

در حقیقت دشمن من کیست؟ (آرامش و شادی در مسیح)
شطیان یکی از فرشتگان خداوند بود؛ بواسطه غرور خود از آسمان به زمین سقوط کرد. ابلیس دشمن دائمی خداوند، مسیح، ملکوت الهی، پیروان مسیح و حقیقت است. وی پر از کذب و بدخواهی است و از هر راهی برای گمراه کردن استفاده می‌‌کند. در کتاب ایوب شیطان به عنوان مدعی؛ در مقابل خداوند ظاهر می‌شود و می‌خواهد که ایوب را دچار مشکل کند که کرد. اما می‌بینیم که او بر ایوب غالب نمی شود بلکه ایوب با ایمان به خداوند خود وفادارانه عمل می‌کند و هیچ سخنی برضد خداوند نمی زند.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۴۳-۴۴ (۳۰ دقیقه)

اثرات بد دشمنی و انتقام در میان جوانان

اثرات بد دشمنی و انتقام در میان جوانان (جوانان)
حس انتقام؛ درست زمانی که کسی در حقتان بدی و دشمنی می‌کند، به ذهن تان می‌‎آید. انتقام، یکی از احساسات منفی است که گاهی می‌تواند مخرب باشد و عواقب جبران ناپذیری بر جای بگذارد. همه ما در مقطعی از زندگی ما دل ما خواسته که برای چیزی انتقام بگیریم؛ زیرا زمانی که به ما صدمه‌ای وارد می‌شود این واکنش امری طبیعی است. در آن شرایط دل مان می‌خواهد آن شخص را به سزای اعمالش برسانیم. هر چند که این روش منطقی به نظر می‌رسد اما نباید چنین رفتاری از خود ما نشان دهیم و بهتر است به جای تمرکز روی انتقام، با این موضوع صلح کنیم. واقعیت این است که حال خوب شما عمری کوتاهی دارد، زیرا انتقام گرفتن رفتارهای که به شما آسیب می‌زند را از بین نمیبرد، فقط باعث تداوم چرخه ی رنج می‌شود.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۴۳-۴۵ (۳۰ دقیقه)

به انسان توکل نکن

به انسان توکل نکن (باشما)
انسان آگاه و عاقل به خدا توکل و اتکا می‌‌‌‌‌کند. زیرا خدا خالق و آفریننده‌ای ماست. روی برگرداندن از خدا و توکل نمودن به انسان، اساس گناه است. انسان فانی است، بقا ندارد. همانطور که از خاک سرشته شد، دوباره به خاک بر می‌‌‌‌گردد. انسان ناتوان و ضعیف است و قادر به نجات خود نیست. انسان راه حل مشکلات زندگی را نمی‌داند؛ فقط خداوند پاسخگوی نیاز انسان است. وقتی ما توکل خود را بر او قرار می‌‌‌‌‌دهیم، احساس آرامش و اطمینان می‌‌‌‌کنیم. کسی که به خدا توکل و باور دارد، مثل درختی خواهد بود که در کنار دریا روییده است.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۴۳-۴۴ (۲۸ دقیقه)

ما به عیسی مسیح از قلب ایمان آورده‌ایم نه از روی احساسات

ما به عیسی مسیح از قلب ایمان آورده‌ایم نه از روی احساسات (باشما)
عیسی مسیح را به حیث نجات دهنده و منجی خود قبول کردن، از روی احساسات نیست، بلکه در اثر خواندن انجیل شریف و پی بردن به حقانیت عیسی مسیح است که یک شخص به عیسی مسیح ایمان می‌‌آورد. عیسی مسیح تنها و یگانه راه به جانب خدای پدر است و این تنها عیسی است که از گناه نجات می‌‌دهد. در عیسی مسیح است که بخشیدن را یاد می‌‌گیریم. در عیسی مسیح است که همسایه ای خود را مثل خود دوست می‌‌داشته باشیم. این چیز‌های است که در دیگر ادیان نیست.

برنامه رادیویی با خواندن آیه ۴۴ (۲۸ دقیقه)

عکس العمل شاگردان عیسی مسیح در مقابل رنج و جفا

عکس العمل شاگردان عیسی مسیح در مقابل رنج و جفا (باشما)
اگر به خاطر عیسی مسیح رنج ببینیم، توهین شویم و مورد شکنجه قرار بگیرییم، در جلال آینده او سهیم خواهیم بود. زمانی که عیسی مسیح دوباره به این جهان بیاید، از دیدن او صد چندان شادتر خواهیم شد. پس باشد که در حین سختیها، فکر و توجه خود را به عیسی مسیح و جلال او معطوف نماییم، جلالی که روزی در آن سهیم خواهیم شد، به شرط آنکه با او پایدار و مستقیم باقی بمانیم. اگر بخاطر مسیح توهین شویم و رنج ببینیم، باعث برکت ما خواهد شد.

برنامه رادیویی درباره آیه ۱-۱۲ (۲۸ دقیقه)

آیا شما از جمله‌ای خوشا به حال‌ها هستید؟

آیا شما از جمله‌ای خوشا به حال‌ها هستید؟ (باشما)
فقیر بودن در روح به معنی خالی شدن از خود است. پیش از آنکه بتوانیم با برکات خدا پُر شویم، اول باید خالی شویم. هر انسانی به طور طبیعی پُر از خودخواهی و تکبر است. این امر انسانیت کهنۀ یا طبیعت قدیمی نامیده می‌‌‌‌‌‌شود. عیسی مسیح در قدم اول طبیعت گناهکار ما را محکوم می‌‌‌‌‌‌کند، سپس کسانی را که فقیر در روح اند نجات می‌‌‌‌‌‌دهد. بنابراین، فقیر بودن در روح به این معنی نیز هست که اعتراف کنیم که سزاوار محکومیت هستیم. در ضمن، به این معنی است که اعتراف کنیم که در خطایا و گناهان مُرده‌ایم.

برنامه رادیویی درباره آیه ۱-۱۲ (۲۸ دقیقه)

بر من گنهکار رحم کن خدایا!

بر من گنهکار رحم کن خدایا! (آرامش و شادی در مسیح)
کلمه خوشابحال در زبان یونانی به معنای (مکریوس) می‌باشد؛ بالاترین و خوشبخترین کلمه ای است که انسان آنرا از شخصیت خدا با ایمان دریافت می‌کند. خوشابحال یعنی برکت یافته؛ وقتی این را در دل و قلب خود داشته باشید دیگر به رویداد و اوضاع بیرونی وابسته نمی باشد که چه چیزهای را دیگران بالای تان تحمیل می‌کند. حتا به کارهای نیکو خود نمی بالید و انرا با شخصی دیگر در مقایسه قرار نمیدهید. چون که کارهای نیکو ما را به خدا نمی رساند. عیسی به کسانی که به کارهای نیک خود می‌بالند و دیگران را پستر می‌شمارند؛ مثالی را از مرد فریسی و جزیه گیر بیان کرد که برای دعا به عبادگاه رفته بودند.

برنامه رادیویی درباره آیه ۳ (۳۰ دقیقه)

فقیران در روح

فقیران در روح (آرامش و شادی در مسیح)
بدون مسکین بودن در روح، هیچکس نمی‌تواند وارد ملکوت آسمان گردد. جهان می‌‌آموزد که برای برخورداری از برکت، باید قدرتمند، ثروتمند و متکی به خود بود. اما این اشتباه بزرگی است. عیسی می‌‌آموزد که برای دریافت برکت واقعی باید ابتدا در روح مسکین شد. فقیر شدن در روح به معنی خالی شدن از خود است. ئیش از آنکه بتوانیم با برکات خدا پر شویم؛ ابتدا باید خالی شویم. هر انسان به طور طبیعی پر از خودخواهی و تکبر است. این نشاندهنده طبیعت کهنه ما یا طبیعت قدیمی نامیده می‌شود.

برنامه رادیویی درباره آیه ۳ (۳۰ دقیقه)

عید فطر

عید فطر (باشما)
منحیث پیرو عیسی مسیح، ما باید در خوشی دوستان و همسایه‌های خویش خوشی و شادمانی کینم و در غم و اندوه شان متأثر باشیم. این چیزی است که یک مسیحی باید آنرا انجام بدهد. البته نه از روی اجبار بلکه از قلب و از روی راستی. این روحیه باعث نزدیکی بیشتر ما با دوستان عریزان ما می‌شود. این روحیه زیادتر باعث این می‌شود که بیشتر یک مسیحی را به ایشان معرفی کنیم. یک مسیحی باید در بین مردم باشد.

برنامه رادیویی درباره آیه ۳-۱۰ (۲۹ دقیقه)

آیا ویروس کرونا برای مسلمانان برکت و برای دیگران لعنت است؟

آیا ویروس کرونا برای مسلمانان برکت و برای دیگران لعنت است؟ (باشما)
ویروس کرونا یک ویروس همه گیر است که اگر انسان قوانین لازم را مراعات نکند، به آن مبتلا می‌شود. ویروس کرونا چشم و یا کدام حس تشخیص ندارد که مسلمان را آلوده نکند و دیگران را آلوده نماید. برای کرونا مسلمان و غیر مسلمان مطرح نیست. اگر بی احتیاطی صورت بگیرد، انسان به آن مبتلا می‌شود.

برنامه رادیویی درباره آیه ۳-۹ (۲۸ دقیقه)

خنده شما به ماتم و شادی شما تبدیل به اندوه می‌شود

خنده شما به ماتم و شادی شما تبدیل به اندوه می‌شود (آرامش و شادی در مسیح)
خداوند انسان را دوست دارد و می‌خواهد به وسیلۀ فیض و رحمت خود ما را به سوی خویش دعوت ‌کند. مهم نیست که گناه ما چقدر بزرگ است، زیرا فیض او از بزرگتر بخشنده تر از گناهان ما است. او فیض می‌‌بخشد تا ما بازگشت کنیم و او را دوست بداریم. باید از گناه دوری کرده، توبه کنیم. را ه نزدیک شدن به خدا این است که دلهای خود را ابتدا پاک کنیم و دو دل نباشیم. زیرا که ما فیض و محبت خدا را به اندازه کافی درک نداریم. لازم است که در محبت و فیض بیکران خدا شادی نماییم، ولی باید به خاطر گناهان بی شمار خود از صمیم دل متاسف باشیم، عیسی مسیح فرمود: خوشا بحال ماتمیان، یعنی خوشا به حال آنانی که به خاطر گناهان خود ماتم می‌‌گیرند پارسایی را دریافت می‌کنند.

برنامه رادیویی درباره آیه ۴ (۳۰ دقیقه)

چرا باید ماتم بگیرم!

چرا باید ماتم بگیرم! (آرامش و شادی در مسیح)
خوشا به حال ما تمیان. تعلیم عیسی در تضاد با تعلیم جهان است. جهان چنین می‌‌گوید: ماتم نکنید- از غصه و اضطراب بگریزید و خوشبختی را جستجو کنید. لیکن عیسی می‌‌فرماید - برای اینکه شخص حقیقتاً خوشبخت باشد، باید ابتدا ماتم بگیرد. هنگامی که عیسی می‌‌گوید که باید ماتم بگیریم، منظورش چیست؟ منظور او اینست: ما باید برای گناهانمان ماتم بگیریم. وی در مورد اندوه روحانی صحبت می‌‌کند نه اندوه دنیوی. پیش از آنکه بتوانیم شادی نجات را دریافت کنیم، باید ابتدا برای گناهای خود ماتم گرفته باشیم. چنین ماتمی منتهی به توبه می‌‌شود. غمی که برای خداست، منشأ توبه می‌‌باشد به جهت نجات که از آن پشیمانی نیست؛ اما غم دنیوی منشأ مرگ می‌شود.

برنامه رادیویی درباره آیه ۴ (۳۰ دقیقه)

سخنان امید بخش خداوند

سخنان امید بخش خداوند (آرامش و شادی در مسیح)
این نبوت انبیا خطاب به مردمانی چه در آن زمان بودند و چه در عصر امروز من و شما که زندگی دارند؛ بدانید که تنها خداوند در زمان رنجها و دردها تسلی بخش است. همین طور خداوند بر شما برنامه و برکت عظیمی در عیسی دارد تا حالا و آینده ای با تضمین بسوی حقیقت امید داشته باشید. خداوند قادر است که گناهان من و شما را ببخشد و از طریق کلام خود رهنمایی کند؛ امروز با دعا و توبه همه گناهان خود را به دستان پر قدرت عیسی بسپار! او ترا می‌بخشد و دوست دارد.

برنامه رادیویی درباره آیه ۴ (۳۰ دقیقه)

تشنه و گرسنه عدالت

تشنه و گرسنه عدالت (پیام محبت)
عیسی مسیح تعلیم می‌‌دهد که خوشا به حال کسانی که تشنه عدالت هستند زیرا سیر خواهند شد. اما ما در دنیا عدالت چندانی نمی بینیم. پس منظور عیسی چه بود؟

ویدئو درباره آیه ۶ (۱ دقیقه)

آیا شما از جمله‌ای خوشا به حال‌ها هستید؟ بخش دوم

آیا شما از جمله‌ای خوشا به حال‌ها هستید؟ بخش دوم (باشما)
مردم جهان گرسنۀ لذت و خوشبختی و خواهشات زیادی هستند، لیکن ارضاء نمی‌شوند. اگر انسان در جستجوی خوشبختی باشد آن را نخواهد یافت. لیکن اگر ابتداءً عدالت را بجوید، هم عدالت و هم نیکبختی را خواهید یافت. ما باید خود را گرسنۀ عدالت نگاه داریم. هرچه گرسنگی خود را ادامه دهیم، خدا نیز به سیراب کردن ما ادامه خواهد داد. در عدالت است که می‌‌توانیم در برابر گناه ایستاده‌گی کنیم و عدالت را بجا آوریم.

برنامه رادیویی درباره آیه ۶-۸ (۲۸ دقیقه)

خوشا بحال کسانی که گرسنه و تشنۀ عدالت هستند!

خوشا بحال کسانی که گرسنه و تشنۀ عدالت هستند! (پیام محبت)
عیسی مسیح می‌‌‌فرماید که خوشا بحال کسانی که گرسنه و تشنۀ عدالت هستند، زیرا ایشان سیر خواهند شد. معنی این سخن عیسی مسیح چی است؟‌ چطور کسانی که گرسنه و تشنهٔ عدالت هستند،‌ سیر خواهند شد؟

ویدئو درباره آیه ۶ (۱ دقیقه)

صلح با همنوع ما

صلح با همنوع ما (باشما)
همانطور که پدر یا مادر، خود را وقف خدمت به فرزندانش می‌‌‌کند، ما نیز باید آماده‌ای وقف خود به دیگران باشیم. یک مسیحی باید همۀ انسانها را دوست بدارد، باید دیگران را به همان نحوی محبت کند که مسیح ما را محبت نمود. کسی که محبت دارد، به دیگران احترام می‌‌‌گذارد و کسی که برادر یا خواهر خود را محبت می‌‌‌کند، عزت و احترام ایشان را حفظ خواهد نمود. باید همیشه دیگران را بهتر از خود بشماریم. اگر به این اصل ساده عمل نماییم، هرگز شقاق و جدایی در بین ما و خانواده‌ها نخواهد بود.

برنامه رادیویی درباره آیه ۹ (۲۸ دقیقه)

خوشا به حال صلح کنندگان

خوشا به حال صلح کنندگان (باشما)
خوشا به حال صلح کنندگان. صلح کنندگانی که در اینجا از ایشان یاد شده، کسانی هستند که میان انسان و خدا صلح برقرار می‌‌‌کنند. لیکن صلح کنندگان حقیقی سعی می‌‌‌کنند تا بی‌عدالتی، درد، و گناهی را که در جهان است بزدایند. ایشان به انسانها کمک می‌‌‌کنند تا با خدا مصالحه نمایند. این صلح حقیقی است. برای اینکه برقرار کنندۀ صلح باشیم، ابتداءً باید خود با خدا مصالحه کنیم. ما تنها از طریق ایمان به عیسی مسیح می‌‌‌توانیم صلح را بیابیم. برای یافتن صلح حقیقی، ما باید شبیه کسانی باشیم که در این خوشا به حالها توصیف شده اند: یعنی مسکین در روح، حلیم، گرسنۀ عدالت، رحیم و پاک دل باشیم. تمامی این خوشا به حالها به یکدیگر وابسته هستند. نمی‌توانیم یکی از این کیفیات را بدون دیگری داشته باشیم. چگونه صلح برقرار می‌‌‌کنیم؟ از طریق دوست داشتن همنوعان به اندازۀ خودما. محبت اسلحۀ اصلی صلح کننده است.

برنامه رادیویی درباره آیه ۹ (۲۸ دقیقه)